De verschillen - Reisverslag uit Bø, Noorwegen van Judith - WaarBenJij.nu De verschillen - Reisverslag uit Bø, Noorwegen van Judith - WaarBenJij.nu

De verschillen

Door: jutvos87

Blijf op de hoogte en volg Judith

20 November 2011 | Noorwegen, Bø

Vorige keer schreef ik dat ik eindelijk een beslissing had kunnen maken na lang wikken en wegen, maar daar moet ik nu op terug komen. Dankzij een debiele nieuwe wetgeving in Nederland kan ik hier niet langer blijven. Nou ja het kan wel, maar dan moet ik vanaf sept 2012 250,- per maand extra collegegeld betalen als ik nog steeds aan het studeren ben. Aangezien ik het niet ga redden voor sept 2012 af te studeren als ik hier blijf blijf ik dus straks toch maar naar huis, ik wil geen idiote bedragen gaan betalen. Maar gelukkig zijn er ook drie goede dingen aan thuis blijven, ik heb alle tijd om bij familie en vrienden (en dus ook Jur) te zijn, het scheelt me een heleboel geld, en een paar afgevroren ledematen.. Ik heb nu bij -6 C� al moeite om mijn tenen warm te houden, ondanks de geitenwollensokken (waar de Noren grootverbruikers van zijn), laat staan bij -20 C�.
Maar ik baal natuurlijk wel, de gedachte aan afstuderen, en dus onderzoek doen, op kantoor zitten en een rapport schrijven zie ik bepaald nog niet zitten.. Maar de eerste sollicitatiebrieven zijn de deur al uit.

Ik heb de afgelopen maanden nog niet veel geschreven over Noorwegen, de mensne en de cultuur, dus wellicht is het een goede tijd om dat nu te doen nu ik niet veel meer te schrijven heb over ‘overlevings’ tochten in de natuur.

- Het weer -

En waar begin je dan mee, het weer! Volgens mijn Noorse lerares is het weer een onderwerp wat je in Noorwegen altijd kunt gebruiken om een gesprekje aan te knopen. En dan begin je met: ‘Huf for et wær!’ Wat neerkomt op ‘wat een weer!’ Sommige Noren zeggen dat er maar twee seizoen zijn: Een witte winter en een groene winter.. Anderen zeggen dat slecht weer niet bestaat, alleen slechte kleding. Je begrijpt, het weer is niet iets om over naar huis te schrijven, maar ik doe het bij deze toch. De afgelopen zomer schijnt het hier buitengewoon nat te zijn geweest (net als de zomers van de jaren daarvoor, maar dat vermelden ze er dan niet bij ;)). De herfst was, tja nat, zij het iets minder dan de zomer. Inmiddels is de winter echt wel aangebroken, de afgelopen week is de temperatuur niet boven nul uitgekomen. Het landschap is veranderd in een wit sprookjesland, door de aanhoudende mist zijn alle bomen, huizen en velden wit. Maar nog geen sneeuw te bekennen. Vorig jaar lag er eind oktober al blijvende sneeuw, nu loopt het tegen eind november en ziet het er voorlopig nog niet uit dat de sneeuw in aantocht is. Dus ik blijf afwachten.. (want ik kan niet wachten, zou toch graag hier een keer skiën voordat ik naar huis ga).
De dagen zijn in rap tempo korter geworden (per dag scheelt het 2 minuten, tegenover 1 minuut in Nederland). Vandaag verdween de zon om 15.45 achter de bergen. Dat betekent niet dat het meteen helemaal donker is, maar goed schemerig in elk geval wel. Om half 5 is het in elk geval pikdonker.

Van de week ben ik met een groepje wederom de Gygrestolen opgelopen. Deze keer aan het eind van de dag. We waren precies met zonsondergang boven. De zon verdween als een ronde rode bol in een wolkenloze hemel achter de bergen. Onderwijl proberen we met extra kleding en een kop thee warm te blijven. In de schemer/donker lopen we weer naar beneden.

- Stroopwafels en ander voedsel -

Wendy verlaat vandaag Noorwegen helaas. Om haar afscheid te ‘vieren’ hebben Wendy, ik en Johannes een Holland party georganiseerd in de Breisås common room (mega huiskamer voor alle studenten die in Breisås 1 wonen). We speelden spelletjes als koekhappen en spijkerpoepen, en een quiz. De 4 teams moesten proberen zoveel mogelijk punten te verzamelen terwijl wij gezellige Hollandse muziek draaiden. Het leuke was dat er echt veel mensen op af kwamen (stuk of 20), en dat iedereen mee deed en de helft zich had verkleed in Hollandse kleuren, gaaf! Het koekhappen was hilarisch, echter was de ontbijtkoek die ik van Jur of mijn schoonouders (?) opgestuurd had gekregen niet bruikbaar omdat deze compleet uit elkaar brokkelde. Gelukkig hadden wij ook stroopwafels (!) die prima dienst deden. En ja, deze kun je hier dus in de supermarkt kopen. Met het enige verschil dat een pakje van 8 hier €3,85 kost. En dan zijn ze ook nog niet eens super goed. Maar hiermee komen we dus bij het tweede verschil, prijzen! Noorwegen is duur! Ik ben gestopt met omrekenen, want je schrikt je iedere keer weer rot. In de supermarkten kun je overigens redelijk veel producten kopen, maar er is wel beduidend minder dan in Nederland. Maar met snacks weten ze hier wel raad, met name chocolade. O, en nog gekker, chocolade gecombineerd met zoute noten. Niet te vreten, maar hier zijn ze er dol op. Alle boter is hier ook gezouten, geen ongezouten te vinden, maar het went na een tijdje.

- Levensstandaard -

Noorwegen behoort tot de rijkste landen ter wereld, zo niet de rijkste. En dat allemaal dankzij de vondst van de olie eind jaren 60. De levensstandaard van de Noren is ontzettend hoog, vrijwel iedereen werkt, mannen en vrouwen. De helft van de bevolking beschikt over een hut/cabin ergens in de bergen of bossen waar ze graag komen in hun vrije tijd. Er zijn hele simpele hutten tot ontzettend luxe inclusief schoonmaakster. Maar heeft al deze welvaart de Noren gelukkiger gemaakt? Nee, De laatste 20 jaar schijnen er steeds meer psychische ziekten voor te komen in Noorwegen.

- De noren -

De noren zijn bijna op het extreme af verlegen en beleefd. Maar ze zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Ik ben nog geen onbeschofte Noor tegen gekomen. O ja toch wel; vandaag werd er zomaar naar ons getoeterd door een vrouw nog wel, en wij fietsen gewoon aan de kant van de weg.. Jaaah het moet niet veel gekker worden in Noorwegen!
De vrouwen onder ons zullen wel bekend zijn met het volgende. Als je in Nederland langs een groepje mannelijke pubers/studenten loopt krijg je negen van de tien keer een rotopmerking naar je kop geslingerd. In elk geval een opmerking. Ik zette hier mij dan ook schrap toen ik langs een groep mannelijke studenten liep, de eerste keer. Maar er gebeurde niks, en alle keren die daarop volgden ook niet. Zelfs niet als ze dronken zijn.
Over drank gesproken, alle maatregelen ten spijt, de Noren zuipen als gekken. En waar ze het van betalen? Drank is hier belachelijk duur, ca 9,- voor een biertje in de kroeg. Na 8 uur mag je ook in de supermarkt geen drank meer kopen. Maar dat betalen ze dan blijkbaar van die studiebeurs van 1000,- per maand zijn die studenten hier krijgen. (waar ze overigens wel weer 60% later van terug moeten betalen). En als ze eenmaal dronken zijn gaan ook alle remmen los, dan zijn ze ineens niet meer verlegen. Ik heb mannen in blote bast met elkaar zien dansen in een huiskamer (toen ik er langs liep op weg naar de kroeg)…

- Natuur -

Kun je in Nederland nog van natuur spreken als je in Noorwegen geweest ben? Kun je in Nederland 5 dagen in de natuur lopen zonder een teken van leven tegen te komen? Kun je in Nederland op een plek staan waar je helemaal niets hoort, behalve het geluid van de wind en het water van stromende rivieren? Volgens Jur wel (wat betreft stille plekken), maar dat moet hij eerst maar bewijzen. Je begrijpt, ik ben ‘gevallen’ voor de Noorse natuur. Het is hier zo ruig, zo stil en vredig, en gewoon zo mooi. Je kunt hier in principe overal wildkamperen, een dode boom neerhalen en je eigen kapvuur maken. De Noren zijn ontzettend trots op hun natuur, en vertellen er graag over.
Friluftsliv (outdoor life) is ingeweven in de Noorse cultuur; veel mensen hiken in de zomer, of skiën in de winter. Met in de rugzak een thermosfles en eten. Dit wordt van generatie op generatie doorgegeven, als is het wel zo dat het aantal jongeren dat activiteit in de natuur uitvoert afneemt, en dat het type activiteiten verandert in meer extremere sporten.

- Wol -

Gisteren ben ik met Wendy en haar ouders op een plaatselijk kertsmarkt geweest. Wendy’s ouders waren er omdat ze haar op kwamen halen, en vanaf vandaag is ze er dus helaas niet meer.
Maar op die markt zijn er dus heel veel kraampjes met wollen spullen, van pantoffels tot mutsen. De Noren zijn er gek op, en ik inmiddels ook ;). Maar het schijnt je dus echt heel goed warm te houden, en van jongs af aan leer je hier dan ook dat je eerst je lijf moet bedekken met een laagje wol, en daaroverheen laagjes.
Ook leuk was het kijken naar traditionele Noorse dans. Stonden daar een aantal 60 plussers met zichtbaar plezier een showtje op te voeren. En de Kerstman ook nog gezien, ik heb sneeuw gewenst.

De foto’s kun je dit keer hier zien: http://bit.ly/vsWaqA

Bedankt iedereen voor alle reacties en mails iedere keer! Dat maakt mijn dag altijd goed.

Ik ga nu even genieten van een plak Hollandse ontbijtkoek met zoute boter uit een kuipje van 3,- , met aan mijn voeten een paar wollen sokken.

  • 20 November 2011 - 20:55

    Jurriaan:

    Zo, wat een verhaal! Leuk! Van mij mag je blijven voor de natuur hoor schat. Ik zie je al helemaal voor me met je plak koek en je wollen sokken, sexy!:P
    Vraag me wel af hoe het staat met de nieren van de Noren, met al dat zout. Zo zie je maar, rijk zijn maakt niet gelukkig. Wie weet komen die psychische ziekten gelijk met de "welvaart". Of de ziekten worden nu beter gediagnosticeerd. Je ziet namelijk alleen wat je herkent.
    Ik weet wel waar ik gelukkig van wordt;) XXXXXXX

  • 21 November 2011 - 16:41

    Wendy:

    "Kun je in Nederland op een plek staan zonder dat je ook maar iets hoort? (als je wind en water niet meerekent)" JAAAA, ik verwijs u door naar Natuurgebied Oranjezon, te Vrouwenpolder. ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bø

Judith

Ik heb nu bijna 4 maanden gestudeerd in Noorwegen. Ik ga bijna naar huis en zal een lading onvergetelijke herinneringen meenemen.

Actief sinds 10 Aug. 2011
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 12053

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2011 - 19 December 2011

Studeren in Noorwegen

Landen bezocht: